الأربعاء، 29 مايو 2013

Love and Fate Brings us together(الحب و القدر يجمعنا),Chapter 7


Chapter 7
"صباح الخير ديما شي"


ديما:"أنت بتعمل أيه هنا؟!!"

"بما أن مكان شغلنا واحد..فقولت نروح مع بعض و ممكن نشرب حاجة و أحنا ماشيين"

ديما:"أنا رايحة على الجامعة فى الأول...ثانيا أعتقد ان كل اللى بنا خلاص أنتهى و قولنا اننا هنحل الموضوع ده وخلاص"

"بصراحة أنا جاى النهاردة عشان أعتذرلك تانى عن اللى أنا عملته...و كمان....أنا بتمنى أننا نكون أصدقاء....قصدى ان الشغل هيجمعنا مع بعض و هنشوف بعض فى أوقات كتير...بتمنى إننا ننسى كل اللى فات و نبدأ من الأول كأصدقاء"

ديما:"فى النهاية معتقدش أنك هتستسلم حتى لو أنا رفضت...بس أنت جرحتنى و ديه حاجة مش من السهل أنى أسامح عليها"

"تشومال بيانيه"

ديما:"أنا لازم أمشى دلوقتى عشان متأخرش"

مشيت خطوتين قدامى و بعدين لقتها لفتلى و بصت ناحيتى

ديما:"بس أنا أوعدك أنى هحاول أنسى اللى حصل...مش عشانك..لأ..عشانى أنا.....وكمان بتمنى أننا نكون أصحاب J"

"ديه حاجة تسعدنى"

بعد ما خلصنا كلامنا سابتنى و مشيت و راحت على جامعتها...و أنا مشيت على الشركة عشان التدريب

*******************************

كنت فى عز النوم و الأحلام الوردية لما تليفونى رن

"يوباسيوووو...أوووه سيد تشوى صباح الخير...الحفلة؟!!اه أكيد أنا كنت وعدت حضرتك أنى هاجى.....امممم فهمت,يعنى هتتأجل 
للأسبوع الجاى؟!!أكيد أكيد...مفيش مشكلة....أراسووو"

ده معناه ان شيون كمان عرف ان الحفلة أتأجلت و ممكن نلغى مشوارنا النهاردة عشان الفستان...هيييييييييييييييييه,أخيرا هنام براحتى 
و هصحى متأخر...يوم أجازة...مش مصدقة نفسى

و نمت فى السرير و أتغطيت و رحت فى النوم تانى عشان أكمل أحلامى الوردية....بس...ده كان كابوس,خير اللهم أجعله خير كنت 
نايمة فى سريرى و فجأة الباب كان بيخبط و الجرس قعد يرن..و أنا قاعدة أدور على الباب بس مش لاقياه...و أخيرا رجعت لأرض 
الواقع...ده مكنش حلم الباب فعلا كان بيخبط

"يووووووه يا ديما....نسيتى أيه بس عشان تصحينى من عز النوم؟!!و مبتفتحيش ليه؟!!!لازم تصحيني؟؟؟"

كنت نازلة و أنا ببرطم بالكلام ده و بفتح الباب...كنت لابسة بيجامة واسعة معرفش أشمعنا البيجامة ديه من بين جميع بيجاماتى اللى أنا 
بحبها...الكمام طويلة و البنطلون و اسع و طويل كنت تقريبا بجرجره على الأرض و شعرى كان منكوش من أثار النوم طبعا و بهرش 
فيه و أنا بفتح الباب....


أكيد متخيلتش أن ممكن يكون حد غير ديما هو اللى واقف برا...ولكن مع الأسف و لسوء حظى الشنيع مكنتش ديما..........

شيون:"ندــــــــــــــــ ....و إذ فجأة النظرة بقت كدةO.o و هاااااااتك يا   ضحك...هههههههههههههههههههههههه"

طبعا مستنتش و قفلت الباب بسرعة و أفكارى كانت هتجلطنى

"هو بيعمل أيه هنا؟؟؟المفروض كان يتصل!!!عاااااااااااااااااااااااااااا"

و أكيد مش هسيبه واقف برا...بسرعة ظبطت شعرى فى المراية و فتحت الباب

"أنت بتعمل أيه هنا؟!!!"

شيون:"هههههه....أحنا مش كنا متفقين أننا هنخرج النهاردة؟!!و                            هههههههههههه"

"أنت هتفضل تضحك كدة كتير؟؟؟؟يلا أدخل"

دخل و قفلت الباب و بلف عشان أشوفه راح فين..لقيته واقف فى وشى...و مد أيده ناحيتى و حطها على راسى و فضل ينعكشلى شعرى

شيون:"كيووووووووووت"^^

بعدت عنه بسرعة و طلعت عشان أغير هدومى...وبعدها نزلت لقيته قاعد على الكنبة

"مقولتليش بقى أيه اللى جابك؟!!"

شيون:"لا قولتلك...أحنا كنا متفقين أمبارح أننا......"

"أيوة أيوة...فاكرة..بس أكيد بردوا أنت عرفت إن الحفلة أتأجلت اسبوع...صح؟!!"

شيون:"أه عرفت..بس قولت أنك كدة كدة هتروحى تجيبى الفستان و عشان كدة جيت على معادنا"

"أممممممم....طب ممكن أطلب منك طلب؟!!!"

شيون:"أها"

"ممكن نأجلها ليوم تانى؟!!"

شيون:"ليه؟!!"

"أنا ماصدقت يكون عندي يوم أجازة...و كان فى كام مشوار كدة عايزة أروحه"

شيون:"أوك...نبقى نروح أى يوم تانى فى الأسبوع"

"كوماوا....ودلوقتى مش هتمشى؟!!"

شيون:"أنتى حتى معزمتنيش على حاجة"

"للأسف أنا مش صاحبة البيت و هضطر أطردك لأن صحبته مش موجودة...و كمان أنا خارجة دلوقتى"

شيون:"أراسووو...أراسووو...طب تحبى أوصلك فى طريقى؟!!!"

"لأ ملهاش لزمة...كوماوا"

شيون:"أراسوو..أنيوووووو"

خرج شيون من البيت و أنا فضلت لوحدى...مش عارفة ليه الأحساس ده بقى يلازمنى لما أشوفه ببقى مبسوطة لما أكون معاه و فى 
نفس الوقت ببقى خايفة...وده كان من أسبابى اللى خلتنى أرفض أنه يوصلنى و بردوا اللى خلانى ألغى مشوارنا مع بعض النهاردة...أعتقد أنى محتاجة وقت عشان أفكر أيه اللى أنا حاسة بيه ده.....شيون مش شخص المفروض أقع فيه...شيون يعرف بنات كتير قبلى و طريقته ديه معايا بتخليني أخاف منه سعات...أو ممكن أكون بخاف من نفسى بمعنى أصح
"فوقى يا ندى ...ده مش إعجاب..أنتوا ممكن تكونوا أصدقاء و بس...مش أكتر"
كملت لبسى و خرجت...كنت عايزة أتفسح فى كوريا و شوارعها

...ركبت تاكسى و روحت على السوق و فضلت ألف و ألف و ألف كمان...أكلت أيس كريم...و أتفرجت على المحلات و كمان أخدت صور للشوارع و الناس...بحب أخد صور من كل مكان أروحه عشان تبقى ذكرى معايا للأبد.......

دخلت محل و أشتريت منه عصير وخرجت و أنا بشربه....كنت واقفة على طرف الرصيف و كنت نازلة من عليه عشان أعدى للناحية التانية,,بس فجأة سمعت صوت عالى جاى من جنبى...كان صوت ماتور و كلاكسات كتيييييير..و أول ما بصيت ناحية الصوت كان موتسكل جاى عليا بسرعة رهيبة...حسيت فى الوقت ده أن عقلى وقف و مقدرتش أفكر فى أى حاجة...الحاجة الوحيدة اللى عملتها أنى غمضت عيني و أتسمرت مكانى...العصير وقع من أيدى و كان كل اللى أنا حاسة بيه الخوف اللى خلى كل حاجة فيا تتشل...حركة أيدي و رجلى حتى عقلى وقف عن التفكير.........

لغاية ما حسيت بأيد مسكت أيدى و شدتنى من الطريق.......
********************************
خرجت من البيت بعد ما طردتنى شر طردة...و بصراحة حسيت أنى لازم أدى فرصة لنفسى عشان أفكر كويس....البنت ديه بالنسبالى تبقى أيه؟!!أنا فعلا بحبها ولا ده مجرد إعجاب؟!!بس حتى لو اعجاب أنا عمرى ما حسيت بالاحساس القوى ده اتجاه حد بالطريقة ديه....

"اااااااش شيوووووون أنت هتتجنن من التفكير...المفروض تبعد عنها كام يوم عشان تقدر تقيم مشاعرك أتجاهها...."

وفى نفس الوقت و أنا حاسس بصراع داخلى من أفكارى لقتها خارجة من البيت و ركبت تاكسى و مشيت...و بدون تفكير شغلت العربية و طلعت ورا التاكسى اللى هى ركباه

كان شكلها مبسوط و هى بتلف و بتتفرج على المحلات و كانت بتاخد صور كمان....أشترت أيس كريم و كلته...و كنت حاسس أنى عايز أشاركها اليوم ده حتى لو مش هكون جنبها و هى حاسة بوجودى معاها...فاشتريت أيس كريم من نفس النوع اللى هى اشترته...و بعدها دخلت محل و اشترت عصير...و كانت ردة فعلى هى أنى أشترى نفس نوع العصير....

"شيوووون...أيه اللى بتعمله ده؟؟؟أنت لسة قايل أنك المفروض تبعد عنها...ودلوقتى بقيت تجرى وراها!!!!للدرجادى عايز تفضل جنبها؟؟لالالالاااااا أنا أكيد أتجننت"

و فى نفس الوقت و كل الأفكار ديه بتدور فى راسى...نظرى أتلفت ليها و شوفتها واقفة..و كانت هتعدى الشارع....بس....الموتسكل ده جاى بسرعة أوى...كنت حاسس ان قلبى أتخطف منى فى اللحظة ديه...محستش غير بأيدى بترمى العصير على الأرض و برجلى بتجرى ناحية المكان اللى هى واقفة فيه و شديت أيدها و أخدتها فى حضنى,,و مقدرتش أتمالك أعصابى و قعدت أزعقلها وسط الشارع.....

"أنتى غبية؟!!مبصتيش ليه على الشارع قبل ماتمشى؟؟"

بس ردة فعلها خلت موقفى يتغير تماما..كانت بتعيط زى الطفلة الصغيرة و هى دفنة راسها فى صدرى و حضنانى....

أخدتها فى حضنى و بعد ما كنت بزعقلها أعدت أهديها و أحاول أخليها تبطل عياط...حطيت أيدى على شعرها و أنا بكلمها بهدوء

"ششششش...خلاص أهدى..أنا أسف,مكنش قصدى أزعقلك...تشومال بيانيــــــ"

ندى بصوت مليان عياط:"كوماوا...تشومال كوماوا"

بعدت عنى و مسحت دموعها بطريقة طفولية,,كنت حاسس أنى هتجنن من طريقتها ديه...طلعت منديل من جيبى و مسحتلها دموعها و 
بعدين أتمشينا مع بعض...و بعد ما كانت بتعيط بقت مبتسمة و بتضحك و أحنا ماشيين...لغاية ما تعبنا و قعدنا فى كافيه...
***********************************
"أووووووف أنا زهقت بقى...من البيت للجامعة للشركة...نفسى فى يوم راحة"

سولى:"أيه ده دمدوم؟؟أنتى بتكلمى نفسك؟!!!ورينى كدة؟؟لا مش سخنة..أمال مالك؟؟؟"

"أنتى هنا من أمتى أصلا؟!!"

لارا:"ياااااااااااااااه...ده أحنا هنا يجى من كام ثانية"

"بحالهم؟؟طويب...أيه رأيكوا نخرج النهاردة؟!!"

سولى:"هنروح فين؟!!"

"معرفش قولوا أنتوا"

وفى نفس الوقت تليفونى رن

"يوباسيووو...أوووه سازانيم...أكيد أكيد هكون هناك فى المعاد..حاضر...أنيووو"

لارا:"فى أيه؟؟"

"النهاردة هبدأ أول حلقات تقديم الراديو"

سولى:"وبالنسبة للخروجة اللى كنتى عايزة تخرجيها؟؟"

رديت:"خلاص..باين كدة هنأجلها ليوم تانى...يلا باااااى عشان متأخرش..لازم أروح الشركة الأول"

سولى ولارا:"أنيوووووووووو"

جريت لبرا الجامعة و أخدت تاكسى..مفيش وقت للباص خالص...و بعد وقت قصير وصلت على الشركة و طلعت بسرعة على مكان 
أستوديو التصوير

"أنا وصلت...بتمنى مكونش أتأخرت"

المدير يونج:"لأ متأخرتيش...جيتى فى المعاد بالظبط...روحى غيرى هدومك بسرعة ويلا عشان نبدأ"

"ديييييييه...حالا"

روحت غيرت هدومى ولما رجعت لقيت الديكور جهز و كمان الشخص اللى هيكون الموديل معايا موجود....

بدأنا التصويروكان كله تمام..خلصنا بعد أربع ساعات تقريبا...وبسرعة غيرت هدومى تانى وكنت بجرى لبرا الشركة عشان ألحق 
معادى فى الراديو........وفجأة سمعت صوته

دونجهى:"ديما....بتجرى كدة ليه؟!!"

"معلش مش هقدر أتكلم دلوقتى عندي معاد مهم...أنيووووو"

كملت جرى لبرا وفجأة حسيت بأيد مسكتنى

دونجهى:"بالراحة شوية...أنتى رايحة فين؟؟"

"رايحة محطة KBS ....عندى معاد فى الراديو"

دونجهى:"خلينى أوصلك...أنا عارف طريق مختصر و ده أكيد هيوفرلك وقت كبير"

وبسرعة قبل ما يكمل كلامه مسكت أيده لاإراديا و جريت معاه لبرا الشركة

دونجهى:"بالراحة شوية....."

"يلا بسرعة"

أخيرا وصلنا على محطة الراديو فى المعاد بالظبط..بجد مش عارفة كنت هعمل أيه لو مكنش ساعدنى...

دونجهى:"أعتقد أننا كدة وصلنا على المعاد بالظبط

"أوووووه...كوماوا دونجهى...أنيووو"

دونجهى:"أراسووو...أنيووووو"

و بسرعة دخلت على مكان التسجيل و كان السزانيم هناك...فهمنى المفروض أعمل أيه و فضل معايا فى مكان البث عشان يشجعنى...وبعد دقائق بدأت إذاعة أول برنامج راديو مباشر ليا.........
*********************************
كان شكلها متحمس أوى وهى بتقدم البرنامج...بجد عجبنى طموحها و إجتهادها فى شغلها...كانت واخدة الموضوع بجدية أوى و مكنتش عايزة تتأخر دقيقة واحدة على معادها......

حبيت أفضل و أشوفها و هى بتقدم أول حلقاتها...كانت متوترة شوية بس قدرت تتحكم فى أعصابها و تقود البرنامج كويس...

وبعد ساعتين خلصت و كانت خارجة و من نظرتها عرفت إنها متوقعتش أنى أكون لسة هنا

ديما:"أنت لسة هنا؟؟مروحتش ليه؟!!!"

"حبيت أتفرج عليكى...ألف مبروك على بث أول حلقات برنامجك"

ديما:"أوووه...كوماوا دونجهى"

"أيه رأيك تقوليلي بعد كدة أوبا؟؟؟مش أحنا بقينا أصدقاء؟!!"

ديما:"بوووووه؟؟؟؟؟أوووووه...بس...."

"بس أيه؟!!!!!!"

ديما:"أنياااااا....أراسووو.....أوبا"

و إحنا واقفين جيه السزانيم بتاعها

السيزانيم:"ديما شى...كنتى كويسة جدا النهاردة...بتمنالك التوفيق فى باقى البرنامج"

ديما:"أووووه...كوماوا سزانيم...حضرتك ساعدتنى كتير و كمان حضرتك اللى أدتنى الفرصة ديه"

السيزانيم:"أنتى أستحقتيها عن جدارة...أنا همشى دلوقتى...أنيووو"

ديما بإنحنائة:"أوووه...أنيوهاسيو سيزانيم"

بعدها بصتلى

ديما:"مش هتروح بقى؟؟؟؟"

"أراسوووو...يلا عشان أروحك...الوقت أتأخر"

ديما:"مش مشكلة...أنا ممكن أروح لوحدى"

"بيتك فى نفس طريقى...يلا بينا

ديما:"أراسوو...يلا"

و إحنا ماشيين كنا بنتكلم من وقت للتانى و ساعات بنسكت...بس أنا كنت مبسوط إن علاقتنا بقت أحسن من الأول...

ديما:"أيه رأيك فى البرنامج؟؟؟كان كويس؟!!"

"اها...كان حلو جدا..بجد أنتى عندك مواهب كتير...وكمان كنتى كويسة جدا كموديل"

ديما:"كوماوا"

"بجد...مش مجاملة...لكن بجد عجبنى حماسك فى شغلك"

ديما بإبتسامة:"أنا حابة أنى أنجح فى اللى بعمله...حتى أنى مبحبش أسيب حاجة للظروف إنها تحصل"

"اممممم...فايتنج تشينجو"

ديما بضحكة:"هههههههههه....فايتنج"

وصلتها على البيت و أنا روحت...طول السكة كنت بفكر...بجد بنت تستحق ان الواحد يعجب بيها...وبعدين ندى جت على بالى..يا ترى 
دلوقتى ندى هيكون موقفها منى أيه؟؟؟ديما هتقولها أننا بقينا أصدقاء؟؟

روحت عالبيت...كان شيون قاعد عالكنبة وماسك اللاب توب بتاعه...

وندى........

"أمال ندى فين؟؟؟"

شيون:"كانت........

وقبل ما يخلص كلمته...خرجت من الأوضة و فى أيدها الموبايل وهى بتتكلم فيه...و مرة واحدة بقت تزعق

ندى:"أنت أتجننت؟؟؟أتصرف فى الموضوع ده حالا...أيه؟!!يعنى أيه ممكن متقدرش؟؟لو الموضوع ده مخلصش أنت عارف أنا ممكن 
أعمل أيه"

وقفلت السكة فى وش اللى كان بيكلمها...و أنا وشيون كنا بنبصلها و عنينا كدة O.o ...ومروة واحدة زعقت

ندى:"أغبيااااااااااا"

و فجأة بصتلنا...لقتنا أحنا الأتنين بنبصلها..فحاولنا إننا نتصرف عادى

ندى:"أنتوا هنا من أمتى؟؟؟"

شيون:"يعنى من شوية كدة....هو أيه اللى حصل؟!!"

قعدت جنب شيون على الكنبة و بصت على التليفزيون

ندى:"مش حاجة مهمة..متهتموش"

"بعد ده كله ومنهتمش؟؟؟"

ندى:"مشاكل فى الشغل...ده غير ريم...كان المفروض هتيجى الأسبوع ده...بس بسبب التأخير فى نقل الأوراق هتنزل على الأسبوع 
الجاى"

شيون:"طب و أيه اللى كان معصبك كدة؟!!"

ندى بعصبية:"ما هو بسبب الغباء الورق أتأخر لغاية دلوقتى"

"خلاص هدى نفسك..مش هيفرق الأسبوع ده من الأسبوع الجاى"

ندى:"أووووووووف بقى"

كملنا اليوم عادى من غير ما يحصل حاجة...بس من خلال كلامنا مع بعض و بسبب عصبيتها مقدرتش أعرف هى لسة زعلانة ولا لأ
*************************************
بعد أما دخلت على أوضتى أعدت أفكر فى اللى حصل النهاردة...كان يوم حلو...بس هو بجد بيقرى الأفكار؟؟؟لالالالااا...أكيد كنا بنفكر فى نفس الحاجة...هههههههههههه

فى وقت مبكر من النهار.....

شيون:"ها..تشربى أيه؟؟؟"

"امممم...ممكن أخد ميلك تشيك"

شيون:"أراسووو...أتنين ميلك تشيك لو سمحت"

كنا قاعدين مع بعض فى الكافيه وسرحت شوية...كنت بضحك على أفكارى بجد...كنت بفكر"الموقف ده محسسنى إننا فى......"
وفجأة شيون أتكلم:" Date؟؟؟"

رديت بسرعة:"بووووووه؟؟؟؟قلت أيه؟!!"

شيون:"حاسس إننا دلوقتى فى موعد..ههههههههه...مش عندك نفس الإحساس؟؟؟؟"

إتكلمت بتوتر مع إتساع حدقة عينى لا إراديا:"شــشيون..أنت بتقرأ الأفكار؟؟!!!!!"

شيون:"هههههههههههههههه....أنتى كنتى بتفكرى فى كدة فعلا؟!!"

حسيت بتوتر من كلامه و حاولت أغير الموضوع بسرعة...وفجأة جيه على بالى.....

"صحيح...أنت أيه اللى جابك المنطقة ديه؟؟؟"

شيون:"ها؟؟؟عادى...يعنى..أ أناااااا......."

وفى الوقت ده موبايلى رن...كانت ريم و بجد فرحت جدا أول ما شوفت أسمها و رديت بسرعة

"ريييييييش...حبيبتى...وحشتينى جداااااا...أنتى عاملة أيه؟؟"

ريم:"I'm great….and you??"

"بت...ماتتكلمى عربى...هو لسانك أتعوج كدة ليه؟؟؟هى القاعدة فى إنجلترا نسيتك لغتك؟؟؟"

ريم:"ههههههههههه....لأ طبعا منستش...بس أنتى عارفة عشان بقالى كتير هنا فأتعودت...قوليلى عملة أيه؟؟!!"

"أنا تمام الحمدلله...هتنزلى الأسبوع الجاى صح؟؟"

ريم:"لسة معرفش...هو الراجل اللى أنتى مكلفاه يعمل الورق ده قال ان الورق هيخلص عالأسبوع الجاى...بس أنا لسة معرفش هنزل 
ولا لسة هقعد شوية"

"أنتى بتهزرى صح؟؟؟أنا قايلاله يخلصهم الأسبوع ده...وهو لسة مخلصهمش؟؟؟ده ليلته طين معايا...وبعدين أنتى كان المفروض 
تنزلى الأسبوع ده و أنتى بتقوليلى لسة متعرفيش هتيجى أمتى؟؟؟"

ريم:"خلاص خلاص متعصبيش نفسك..وبعدين أول ما الورق هيخلص هجيلك على طول...أنا بهزر معاكى...أصلا أنتى وحشتينى 
أوى"

"ماشى...بس متبقيش تهزرى كدة تانى أحسنلك...أنتى عارفة المواضيع ديه بتعمل فيا أيه"

ريم:"وأنا عارفة أنك متقدريش تعمليلى حاجة...يلا أنا هسيبك دلوقتى عشان فى محاضرة لازم أحضرها...bye bye..see you 
sweety"

"OK..bye"

شيون:"ديه كانت أختك؟؟"

"عرفت منين ديه كمان؟!!"

شيون:"مش عرفتى خلاص أنى بقرأ الأفكار؟؟؟"

"بجد بقى..متوترنيش...قولى عرفت منين و أنا كنت بتكلم عربى"

شيون:"أتحايلى عليا شوية كمان"

"شيووووووووووون...قول بقى"

شيون:"طيب خلاص..عشان كان شكلك مبسوط..فأستنتجت إنها تكون أختك...أسمها ريم صح؟؟؟"

"اه...هى فى إنجلترا..والمفروض كانت تيجى الأسبوع ده..بس بسبب تأخير فى الورق هتيجى الأسبوع الجاى"

شيون:"واضح أنك بتحبى أختك أوى"

"أنا مليش غيرها فى الدنيا ديه...وعشان كدة ممكن تحسها متدلعة أوى...كنت بحاول أنى أعمللها أى حاجة هى عايزاها عشان 
متتضايقش من أى حاجة"

شيون:"أمممم...وعشان كدة قولتى إننا مش هنحب إنها تيجى؟؟؟"

"ههههههههههه....اه بالظبط كدة"

شربنا الميلك تشيك و أتكلمنا شوية و بعدين جينا على البيت

عودة للواقع..............

********************************
ههههههههههههههههه....بجد كان يوم توحفة...بس كل ما أفتكر إن كان ممكن يحصلها حاجة لو مكنتش معاها ببقى هتجنن......

"من كلامها بس بقى نفسى أشوف ريم أختها"

و اخيرا نمت بعد يوم طوييييييييييييييل

صحيت تانى يوم الصبح على صوت تليفونى...

وبصوت نايم رديت:"يوباسيووو....أوه أومااا....بكرة؟!!طيب حاضر...هشوف ظروفى و هكلمك.....أراسووو...أنيووو"

قمت من السرير و خرجت من الأوضة...كان دونجهى و ندى قاعدين برا و بيتكلموا مع بعض.....بس أول ما خرجت بصولى و 
سكتوا....

"صباح الخير"

ندى و دونجهى:"صباح النور"

"صاحيين من بدرى كدة ليه؟!!"

ندى:"الساعة 10 و أنت بتقول بدرى؟!!"

دونجهى:"أنت اللى صاحى متأخر ليه؟؟"

رديت و أنا بجرى على الحمام:"أنا أتأخرت أوى"

و سمعت صوتهم هم الأتنين و هم بيضحكوا.....

خرجت من الحمام بسرعة و دخلت ألبس...وبعد ما خرجت لقتهم محضرين الفطار و بيفطروا فقعدت معاهم

"كنتوا بتضحكوا على أيه؟؟؟"

دونجهى:"ها؟؟؟ولا حاجة"

ندى:"عادى يعنى"

بس أنا كنت حاسس إن فى حاجة غريبة

دونجهى:"أه على فكرة...أنا هسافر بكرة موكبو عشان بابا عايزنى أروحله..وهرجع بعدها بيومين بالكتير"

رديت:"أمممم...و أنا كمان ممكن بكرة أروح البيت...عشان ماما كمان كانت عايزانى فى موضوع"

ندى:"هيييييييه....معنى كدة هتسبونى هنا لوحدى يومين؟؟؟"

بصنالها إحنا الأتنين بطرف عنينا

دونجهى:"للدرجادى عايزة تخلصى مننا؟؟؟"

ندى:"ههههههههه...مش حكاية كدة...بس بقالى كتير مقعدتش لوحدى...اه..أنتوا عرفتوا حاجة جديدة عن صاحب الشقة؟؟؟"

"لسة مجتليش أخبار جديدة"

ندى:"ولا أنا"

دونجهى:"وهيونج راح سأل تانى عنه...بس مرجعش"

ندى:"خلاص...نبقى نشوف هنحل الموضوع ده أزاى...يلا أنيووووو...أنا نازلة دلوقتى"

"أستنى أوصلك معايا"

ندى:"لأ مش لازم...أنا طلبت تاكسى...وكمان أنا هروح أستلم عربيتى النهاردة...يعنى خلاص مش هتعبك معايا تانى"

حسيت بشوية ضيق من كلامها:"امممم...أراسووو"

ندى:"bye bye"

وبعدها نزلت و فضلت أنا و دونجهى قاعدين..

"وأنا كمان نازل عشان أتأخرت"

دونجهى:"أراسووو...أنيووو"

نزلت و ركبت عربيتى و رحت على الجامعة فى الاول....

و أول ما وصلت هناك شوفت يونا واقفة مع أصحابها...ومن سكات أخدت نفسى و جريت ناحية الكلية....بس للأسف شافتنى

يونا:"أوبااااااااااااااا...أنت بتجرى كدة ليه؟؟؟"

"معلش عندي محاضرة مهمة هتبدأ دلوقتى...أنيووو"

يونا:"يااااااا...أستنى شوية بس...تعرف أنى هبدأ أشتغل فى الشركة من الأسبوع ده؟؟؟"

"بجد؟؟ده خبر كويس...أنا مضطر أمشى دلوقتى...نتكلم بعدين...أنيوووو"

يونا:"أراسووو.أنيووو....بس أعمل حسابك توصلنى معاك على الشركة بعد الجامعة"

"أووووه...أراسووو"

أووووووووووف...أنا زهقت من الموضوع ده بجد...أمتى أخلص بقى

و بعدها دخلت على المحاضرة.....

*********************************

صحيت الصبح بنشاط و مزاجى رايق على غير عادتى فى الأيام اللى فاتت...و أول حاجة عملتها أول ما صحيت أنى كلمت ندى

"ندووووش...حبيبتى عاملة أيه؟؟"

ندى:"أنا تمام دمدوم...أيه أخبارك النهاردة؟؟؟مبروووووك على أول برنامج راديو ليكى"

"الله يبارك فيكى يا حبى...فى حاجة أمبارح حصلت كنت عايزة أحكيلك عليها"

ندى:"أيه؟؟؟؟قولى"

"لا مش هينفع فى التليفون...أيه رأيك نتقابل النهاردة؟؟؟"

ندى:"أوكى...أنتى رايحة الجامعة النهاردة؟؟"

"لأ...ينفع تعدى عليا فى الشركة الساعة 5؟؟"

ندى:"أراسوووو..هكون هناك خمسة بالظبط...بس معرفش العنوان"

"هبعتهولك فى رسالة"

ندى:"أراسووو....أنيووووو"

قفلت مع ندى و روحت عملت الفطار و القهوة بتاعتى بما انى معنديش محضرات مهمة النهاردة و مش مستعجلة...قعدت أشرب القهوة 
بتاعتى و أنا بتفرج على التليفزيون...وفجأة موبايلى رن..بس النمرة ديه...من مصر

"ألو...بابا؟؟...اه كويسة....نعم؟؟مين هيجى؟؟...أزاى يعنى؟!!...لأ طبعا أنا مش موافقة...أنا مش عايزة حد يجيلى هنا...يعنى أنت بقالك 
كام سنة مش بتسأل على بنتك و دلوقتى بعد سنتين بتكلمنى عشان تقولى مروة هتيجى تقعد معاكى؟؟؟أنا مش محتاجة حد يقعد 
معايا...ومش عايزة أسمع أى حاجة عنكوا تانى.........أيييييه؟؟؟أرجع؟؟؟...ها..أسفة جدا يا بابا.........يعنى أنت دلوقتى بتحطنى أدام 
الأمر الواقع؟؟؟أنت بتكلمنى عشان تقولى إنها جاية بالفعل و حجزت التذكرة؟؟؟....ماشى...ماشى......أنا أسفة لازم أقفل دلوقتى..سلام"

أووووووف...بعد كل اللى عملوه فيا و دلوقتى بيقولى أختك؟؟أنا مليش أخوات...وعيلتى ماتت من زمان

أعصابى توترت من وش الصبح و عكرولى مزاجى.....

لبست و أخدت شنطتى و نزلت...أعتقد أنى لما أدفن نفسى فى الشغل هنساهم......

روحت على الشركة عشان أشوف الشغل اللى عليا النهاردة و أجهزله

طلعت على مكتب المدير و أخدت جدولى...عندى الأسبوع ده كله تصوير إعلانات...والأسبوع الجاى...أيه ده؟؟؟مش ممكن...ده 
بجد؟؟؟هكون موديل فى تصوير أغنية؟؟؟هههههههههه....مش مصدقة نفسى بجد...هييييييييه.....ندى أول ماتعرف هتقول لازم نحتفل 
أكيد..هههههههههههههههههههههه

بدأت فى التصوير...لغاية ما جيه معاد الغدا...نزلت على الكافيتريا..و طلبت كابتشينو و اعدت أشربه لغاية لما الإستراحة خلصت...

أخيرا خلصت شغلى على الساعة 4:30..لفيت شوية فى الشركة وأعدت أتفرج على كل الأقسام...على المتدربين و تصوير الإعلانات و 
تصوير الأغانى....أوووووووه يبوداااااا...كان فى ممثلين مشهورين هناك...بس أنا مبحبش أكون من المعجبين اللى بيلزقوا و يتسهوكوا 
كدة أول ما يشوفوا الممثل اللى هم بيحبوه...مسكت أعصابى و كملت فى طريقى....

وقفت أدام أوضة لتدريب الرقص...كان هناك...أوووه بيرقص كويس جدا فعلا...أنا معرفش أيه الإحساس اللى بيجيلى ده لما 
بشوفه...أنا وعدت نفسى أنى هنساه...وهنسى أى حاجة تانية غير شغلى...بس الإحساس ده مش بإيدى ده غير أننا بقينا أصحاب و 
الشغل هيجمعنا كتير مع بعض....

و أنا بفكر كدة موبايلى رن...

"أووووه...ندى...وصلتى؟؟؟طيب أنا نازلة دلوقتى أهوه...أنيوووووووو"

نزلت بسرعة عشان متأخرش عليها....و أول مانزلت فضلت أبص يمين و شمال بس مكنش ليها أثر...وبعدين سمعت صوتها بينادى 
عليا..بصيت قدامى لقتها راكبة فى عربية بيضة قمة الشياكة و بتشاورلى....رحت و ركبت معاها

"أووووه...أستلمتيها النهاردة؟؟؟ألف مبروووووووك...يا رب تتهنى بيها"

ندى:"كوماوا أونى...أيه رأيك؟؟؟عجبتك؟!!"

"اه عجبتنى جداااااااااا"

ندى:"كويس...حبيت أول مشوار بيها يكون لينا مع بعض...تحبى تروحى فين؟؟؟"

"أى مكان...أنتى أختارى"

ندى:"طيب يلا بيناااااااااا"

كانت العربية مكشوفة...مع إن الجو كان مائل للبرودة إلا إن ندى بردوا فتحت السقف....كتير أوى بحسها طفلة صغيرة......

بعد شوية وصلنا عند مبنى طوييييييييييل....

"أيه المكان ده؟؟؟"

ندى:"أنتى أكيد مدغدتيش...صح؟!!يلا خلينا ننزل"

نزلنا و طلعنا لأخر دور..كان عبارة عن مطعم شيك جدا...كان المنظر من فوق راااااائع...

ندى:"أن عزماكى على الغدا النهاردة بمناسبة تقديمك أول برنامج راديو أمبارح"

"أنا كنت متأكدة أنك مش هتسيبى الموضوع ده من غير إحتفال"

ندى:"ههههههههه...بس ده مش إحتفال...ده مجرد غدا"

الجارسون:"أنيوهاسيو...أهلا يا فندم...فى حجز؟؟"

ندى:"اه أنا حجزت أمبارح بإسم أنسة ندى"

الجارسون:"أتفضلوا معايا"

قعدنا و طلبنا الأكل...و بعد ما الأكل جيه كنا بنتكلم و أحنا بناكل

ندى:"هابقى؟؟؟كنتى عايزة تقوليلى أيه؟؟"

"فى كزا حاجة حصلت من أمبارح....بصراحة...مش عارفة أبدأ منين"

ندى:"أبدأى من الأول"

"أراسووو....بصى بقى...أمبارح الصبح لقيت دونجهى جيه قدام البيت و أنا رايحة الجامعة عشان يعتزرلى تانى...وقالى أنه عايزنا 
نكون أصدقاء"

ندى:"اها"

"و أنا وافقت....بس أنا موافقتش عشان حاجة...أنا عملت كدة لنفسى عشان متعذبش أكتر من كدة"

ندى:"كويس....بصراحة هو حكالى النهاردة...و واضح أنه كان مبسوط ان الموضوع خلص على كدة و أنكوا بقيتوا أصحاب"

"امممم....وقالك أنه وصلنى أمبارح على برنامج الراديو؟؟"

ندى:"لأ مقلش...أحنا متكلمناش كتير فى الموضوع ده...يلا كملى"

"أنا مش عارفة أنا حاسة بنحيته بأيه...حاسة انى معجبة بيه....أنا عارفة أنى قولت أنى مش لازم أتعلق بحد بس بجد مش عارفة ليه 
بيحصلى كدة"

ندى:"سيبى نفسك المرادى يا ديما....مش هتخسرى حاجة...و هو باين أنه معجب بيكى...اللى يخليه يعمل ده كله..أكيد ممكن يكون 
أعجاب"

"ممكن....الموضوع التانى بقى....هو بابا"

ندى سابت الشوكة و بصتلى:"أيه اللى حصل تانى؟!!"

"كلمنى و قالى إن مروة هتيجى يوم الجمعة الجاى"

ندى:"أييييييه؟؟؟طب و أنتى عملتى أيه؟؟"

"قولتله أنى مش موافقة طبعا...بس هددنى و قالى أنى لو مخلتهاش تقعد معايا هيرجعنى على مصر غصب عنى...و أنا مستحيل أرجع 
على هناك...أنا مش هرجع لكل العذاب ده تانى"

ندى:"خلاص هدى نفسك...أكيد هنلاقى حل"

"يا ريت"

ندى:"أيه رأيك بكرة تيجى تباتى معايا؟؟؟دونجهى و شيون مش هيكونوا فى البيت"

"بجد؟؟؟خلاص أوك...أتفقنا"

خلصنا الأكل و ندى وصلتنى على البيت...وبعدها راحت على بيتها...

بعد ما دخلت حسيت أنى أرتحت شوية لأنى أتكلمت معاها...بجد مش عارفة لو مكنتش معايا كنت هستحمل ده كله لوحدى أزاى........

و قبل ما أنام جالى تليفون....

"يوباسيو...أوه مدير جونغ..فى مشكلة؟؟"

المدير جونغ:"لا مفيش حاجة كبيرة...بس عايز أقولك فى تغيير فى جدولك...أنتى بكرة المفروض تسافرى على جيجيو...فى تصوير 
هناك"

"أوووه...تشينشا؟؟طب و هنرجع فى نفس اليوم؟؟"

المدير جونغ:"لأ هنرجع فى اليوم اللى بعده"

"أراسووو.."

قفلت السكة...كدة مش هقدر أبات عند ندى بكرة..فكلمتها عشان أقولها...

ندى:"دمدومى"

"ندى..أزيك؟؟"

ندى:"أنا تمام الحمدلله...حصل حاجة؟!!!"

"لأ مفيش حاجة مهمة...بس أنا مش هقدر أبات عندك بكرة..طلع عندى تصوير فى جيجيو و هسافر لمدة يومين"

ندى:"اممممم...أراسووو...مفيش مشكلة بدام الشغل هو السبب...وكمان فرصة تغيرى جو"

"فعلا...يلا مش هطول عليكى...تصبحى على خير"

ندى:"و أنتى من أهله"

خلص اليوم على كدة و دخلت نمت عشان أستعد ليوم جديد بكرة...

***************************************

كان يومى عادى جدا النهاردة.,..مفيش حاجة جديدة غير الحركات اللى بنتدرب عليها.....

روحت على البيت كانت ندى هناك...وشيون ملهوش أثر فى البيت..

ندى:"دونجهى...رجعت؟؟"

"أوووه...مش قولنا هتبقى أوبا بعد كدة؟؟"

ندى:"أه صح...أوبا"

"هنكمل المقلب بتاعنا؟؟"

ندى:"هههههههه....اه أه طبعا"

كانت زى الطفل الصغير اللى زى ما لقى لعبة تسليه

ندى:"زى ماتفقنا ماشى؟؟؟"

"أراسووو"

قعدنا مع بعض و اتعشينا لغاية ما شيون جيه....

شيون:"أنيوووو...أنتوا جيتوا من بدرى؟؟"

كنا قاعدين قدام التليفزيون ومحدش فينا رد عليه....

قرب مننا و وقف قدامنا

شيون:"فى أيه؟؟مبتردوش ليه؟؟"

ندى:"ها؟؟؟أنت كنت بتقول حاجة؟؟معلش مسمعناش"

شيون:"طب أتخرولى شوية..عايز أتفرج معاكوا"

رديت:"أقعد على الكرسى"

 شيون:"لأ أنا عايز أقعد هنا فى النص"

ندى:"لأ...ده مكانى"

وفى الأخر استسلم و قعد جنب ندى من الناحية التانية....

ندى:"أنا هعمل فشار"

وقامت ندى عشان تعمل الفشار..وفضلنا انا و شيون قاعدين و محدش فينا بيكلم التانى.....

وبعد شوية ندى رجعت وفى أيديها طبق الفشار...

ندى:"أوبا..أتاخر شوية...أنا عايزة أقعد مكانك..أقعد أنت فى النص"

رديت:"أوووه...أراسووو دونجسينج"

كنت حاسس بنظرات شيون اللى هتحرقنا...

شيون:"يااااااا...أنا كنت عايز أقعد هنا و أنتى قولتيلى لأ ده مكانى"

ندى:"امممم...بس دلوقتى عجبنى مكان دونجهى أوبا"

"وبعدين...أنت متعصب كدة ليه؟؟"

خطتنا بدأت تعمل مفعولها...وبالفعل شيون بدأ يتعصب...

قام من مكانه و وقف قدامنا...

"ياااااااا...حاسب شوية مش عارفين نتفرج"

شيون:"أنا هقعد فى النص"

حاول يخلينى أتزحزح من مكانى و أنا اللى أقعد على الطرف عشان هو يقعد فى النص....لغاية ما قعد بينى أنا و ندى.........

ندى:"أيه حركات الأطفال ديه؟!!!"

شيون:"دييييييييه....أنا طفل...دونجسينج..هاتى بقى شوية فشار"

ندى:"لأ ده بتاعى أنا و أوبا"

و بدأ يشد منها الطبق...وفضلوا يتخانقوا زى الأطفال...و أنا خلاص مبقتش قادر أستحمل و قعدت أضحك عليهم وهم بيتخانقوا...

شيون:"هااااااااااااتى ده"

ندى:"لأأأأأأأأأأأأأأأأ....ده بتاعى أنااااااااا"

و فجأة ندى قربت من شيون و عضت أيده....والطبق طار من أيدهم هم الأتنين و وقع الفشار كله علينا....

"ههههههههههههههههههههههه....أنتوا بجد أطفال"

ندى:"ههههههههههههههههههههههههههههههههه...أنت أعتصبت...صح؟؟؟صح؟؟؟"

شيون:"أنتوا كنتوا قصدين تعصبونى؟؟؟"

"اه...ههههههههههههههههههه"

ندى:"ههههههههههههههههه...بيانيه أوبا..أرجوك سامحنا...ههههههههههه"

شيون:"يااااااااااااااا...أنا هخليكوا تندموا"

"لالالالالاااا...خلاص بقى ما أحنا قولنا أسفين"

ندى:"أوبااااا...تشيبااااال متتهورش..هههههههههههههه"

"بطلى ضحك...أنتى بتعصبيه أكتر"

ندى:"ههههههههههههههههههههه...مش قدرة بجد"

كان مقلب ممتع...مع أنه مكنش بالشئ الكبير بس كان ممتع فى النهاية....

أخيرا شيون هدى و دخلنا أحنا التلاتة ننام......صحيت الصبح و حضرت شنطتى و روحت على محطة القطر عشان أسافر على 
موكبو....مكنوش لسة صحيوا هم الأتنين....و أخيرا وصلت المحطة و ركبت القطر.......

**************************************

صحيت...و أنا نايم فى السرير أفتكرت اللى عملوه أمبارح....




أوووووه بجد أتعصبت أوى منهم...بس أكتر حاجة كانت مضايقنى..لما حسيت إنها ممكن تكون معجبة بدونجهى أو مش بتحبنى...بس 
فى الأخر كان مجرد مقلب...........

لبست هدومى و روحت على الشركة...خلصت الشغل اللى عليا و بعدين روحت على البيت عشان أقابل ماما...خصوصا و إن بابا 
مسافر عشان شغله...........

السيدة تشوى:"شيوناااااااا...أزيك؟؟؟"

"كنتشانا أوما...و أنتى عاملة أيه؟؟؟"

السيدة تشوى:"كويسة طول ما أنت كويس"

وفجأة مش عارف طلعتلى منين......

يونا:"أوباا..أزيك؟؟؟"

"يونا؟؟؟بتعملى أيه هنا؟!!"

السيدة تشوى:"ديه طريقة ترحب فيها بضيفتنا؟؟؟أنا عزمتها"

"أوووه...بيانيه...كنتشانا يونا؟.؟؟"

يونا:"أوووه كنتشانا"

بجد تعبت من أفعال ماما...أنا عارف إنها بتحبنى و عايزانى أرتبط ببنت كويسة...بس مش بالطريقة ديه.....

كنا قاعدين بنشرب الشاى بعد العشا...وبنتكلم...وفجأة أفتكرت ندى...هى هتبات لوحدها النهاردة؟؟هتكون كويسة لوحدها فى 
البيت؟؟؟...

"أوما...انا لازم أمشى..أنا عارف أنى كان المفروض هنام هنا...بس أفتكرت مشوار مهم لازم أروحه"

السيدة تشوى:"بس...."

"تشومال بيانيه....أنيوووو"

مشيت قبل ما تقولى وصل يونا معاك...ركبت العربية و روحت على الشقة...دخلت كانت الإضاءة خفيفة...معقولة لسة مجتش؟؟؟

وفجأة لقتها طالعة من الأوضة...كانت لابسة روب الحمام و شعرها مبلول و بتحاول تنشفه.....كانت....

************************************

كان يوم ممل بالنسبالى...من الجامعة للشركة للبيت...بس أخيرا هقضى يوم لوحدى فى الشقة.....

روحت البيت على الساعة 6 بالليل...حبيت أنى أخد شاور و أشرب كوباية كاكاو....بقالى كتير معملتش كدة.....

حضرت الحمام...ومليت البانيو بالفقاعات...بحبها أوى...و معطر للجسم و أخدت حمامى......

لبست روب الحمام و حطيت لوشن للجسم و بدأت أنشف شعرى...ماما كانت دايما تقولى البنت لازم تهتم بنفسها و ببشرتها و 
شياكتها...

خرجت من الأوضة و أنا بنشف شعرى...وفجأة لقيت شيون واقف فى الصالة...وبيبصلى بطريقة غريبة...

يتبع.....
كلمة أخيرة....
من أول ما بدأت أكتب قصص..و أنا مبهتمش برأى حد..كنت دايما أقول"أنا الكاتبة و أنا اللى معايا الأيميل و الباس وورد....بس دلوقتى حسيت إحساس حلو إن القصة بتعجبكوا و إن فى ناس بيستنوها و بيشجعونى عليها....بتمنى تفضلوا تدعمونى و تقولولى رأيكوا دايما...و أنا بردوا هعمل اللى أنا عايزاه كيكيكيكيكيكيكيييي...بهزر معاكوا...سارانييييييييييه من أول ما بدأت أكتب قصص..و أنا مبهتمش برأى حد..كنت دايما أقول"أنا الكاتبة و أنا اللى معايا الأيميل و الباس وورد....بس دلوقتى حسيت إحساس حلو إن القصة بتعجبكوا و إن فى ناس بيستنوها و بيشجعونى عليها....بتمنى تفضلوا تدعمونى و تقولولى رأيكوا دايما...و أنا بردوا هعمل اللى أنا عايزاه كيكيكيكيكيكيكيييي...بهزر معاكوا...سارانييييييييييه <3 <3 <3

هناك تعليقان (2):

  1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    المجانين ..... ههههههههههههه عصبو جامد لسيون
    مهضومين الثنائي الشرير

    ردحذف
  2. يييييييي البآآآرت الجآآى شكلهه بيجنن
    تسسلم الايآآىدى ^__^

    ردحذف