الثلاثاء، 17 سبتمبر 2013

Love and Fate Brings us together(الحب و القدر يجمعنا), chapter 21

Chapter 21


أنا عارفة ممكن أتهزق كتير بسبب البارت ده..لأنه قصير نوعا
ما,لكن بتمنى إنه يعجبكوا..

وإن شاء الله البارت القادم هيكون بارت قوى,وتتحمسوا بيه..

لكن لسة معرفش هقدر أنزله أمتى لأنى بدأت الدراسة الدروس J

على العموم Have fun^^



 ريم:"أنتى مش مامتى عشان تكلمينى أو تعاملينى بالطريقة ديه.."

اتصدمت من كلامها..ومكنتش مستوعبة اللى بسمعه منها,حاولت
أقرب منها عشان أخدها فى حضنى..مقدرتش أشوفها فى الحالة
ديه,ولا قدرت أشوف دموعها بتنزل كدة بسببى...

لكن هى بعدت أيدى وزقتنى بعيد عنها..وبدأت تتكلم وهى بتشهق..

ريم:"بطلى بقا...بطلى الطريقة ديه,ماما ماتت..أنتى مش هتقدرى
تعوضى اللى راح..عيشى حياتك وإرتاحى,فكرى فى نفسك شوية"

وقبل ما أقدر أرد أو أستوعب اللى سمعته..كانت ريم جريت من
قدامى وخرجت من الشقة...

قعدت على الكنبة ودموعى بتنزل بصمت..حطيت أيدة على وشى
وبدأ صوت عياطى يكون أعلى..وبعد ثوانى حسيت بأيده عليا
وضمنى لصدره...

دونجهى:"هشششش...خلاص متعيطيش.."

اتكلمت بصوت مخنوق وانا لسة فى حضنه...

"أ أنااا..أنا مكنش قصدى كدة.."

دونجهى:"بس هى عندها حق..لازم تعبشى حياتك شوية,فكرى فى
نفسك أنتى كمان.."

حاولت أوقف دموعى وبعدت عنه بهدوء...

"كوماوا أوبا.."

ابتسملى بحنية..وبعدين قام وقف..

دونجهى:"أنا عندي شغل ولازم أروح.."

"أراسووو.."

دخل أوضته وبعد دقايق خرج بعد ما غير هدومه ونزل...

وأنا حاولت أهدى شوية ومسكت موبايلى عشان أكلم ريم..بس
تليفونها كان مقفول..

دخلت أوضتى وغيرت هدومى وروحت على الشركة...

كنت عايزة أعرف ريم راحت فين أو هى كويسة دلوقتى ولا لأ..

بس كمان فكرت إنى أسيبلها فرصة تقعد لوحدها عشان تهدى...

دخلت الشركة وكنت فى طريقى لمكتبى,وفى الوقت ده أفتكرت
الشيكولاتة والورد اللى كانوا بيجولى كل يوم..بس من حوالى
اسبوع مفيش أى حاجة وصلت....

ابتسمت على تفكيرى وقبل ما أدخل مكتبى وقفنى صوت السيد
تشوى...

السيد تشوى:"ندى شى.."

وقفت وبصيت ناحية الصوت...

السيد تشوى:"مكنش فى فرصة إنى أشوفك أو نتكلم من وقت اللى
حصل...فى الحقيقة أنا كنت عايز أعتذرلك عن الموقف اللى حصل
مع والدة شيون..أنتى عارفة إنها كانت خايفة واللى قالتهولك كان
خارج إرادتها.."

ابتسمت:"أنا مقدرة الموقف..ومش زعلانة خالص.."

السيد تشوى:"كويس..وبكدة أعتقد إن مش هيكون فى أى مشاكل
بينا,سواء فى الشغل أو خارجه.."

رديت بسرعة:"أكيد...وكمان أنا مش بدخل الشغل فى حياتى
الخاص..تقدر تطمن سيد تشوى.."

ابتسملى ابتسامة غريبة مفهمتش معناها وبعدين راح على مكتبه...

وأنا كمان دخلت مكتبى عشان أشوف الشغل اللى ورايا...

***********************************

مكنش قصدى أسمع نقاشها مع أختها..وفى نفس الوقت مقدرتش
أفضل واقف وأنا شايفها بتعيط بالطريقة ديه..

كنت لثوانى قليلة مبسوط إنها بين أيدى..لكن زعلان إنها بالحالة
ديه,و للحظة حسيت إنى ممكن أتخلى عن حب ندى....

روحت الشركة وبدأت التدريب..كنت حاسس براحة غريبة من
وقت طويل محستش بيها...

كنت بفكر إنه كويس بالنسبالى إنى أكون كأخ ليها وصديق
مقرب..ده يكفينى^^

وبعد ما معاد التدريب خلص,روحت عند ديما..

كانت ما زالت بتتدرب..وقفت أستنيتها لغاية ماتخلص...

كنت حاسس إنى مسحور بيها..مقدرتش أشيل عينى من عليها
للحظة..حركاتها..ابتسامتها..أسلوبها..ثقتها بنفسها...

كل الحاجات ديه عجبتنى فيها من أول مرة شوفتها وهى بتصور
الاعلانات...

خلصت التدريب ومشيت بإتجاهى بعد ما شاورتلها..

ديما:"دونجهى..واقف هنا ليه؟!!"

رديت بإبتسامة:"قولت نروح مع بعض.."

ديما:"أوووه...هروح أغير هدومى وجاية.."

أستنيتها لغاية ماخلصت ورجعت وروحنا مع بعض...

"أيه رأيك نتعشى مع بعض؟!!"

ديما:"بيانيه..مش هقدر,خليها وقت تانى.."

"أمممم...أراسوو.."

مكنتش بتتكلم كتير طول الطريق...كنت حاسس إنها متغيرة,فعلا
بقالها فترة طويلة بحس إنها مش ديما اللى أنا أعرفها..

كانت دايما بتكون مرحة وبتضحك..وحتى لما كنا بنتخانق كانت
بتبقى مليانة حيوية وحياة...

رجعت البيت..كانت الساعة داخلى على 9 بالليل....

كانت ندى قاعدة على الكنبة لوحدها وماسكة موبايلها وبتقلب فيه
بتوتر...

"مساء الخير.."

ندى:"أوووه؟؟ مساء الخير أوبا.."

"فى أيه؟؟مالك؟؟شكلك متوتر.."

ندى:"ريم مرجعتش لغاية دلوقتى..وموبايلها مقفول,أنا قلقانة أوى
عليها.."

"متخافيش..هتلاقيها راجعة دلوقتى,أتعشيتى؟!!"

ندى:"لأ مليش نفس..وأنت؟!!"

"وأنا كمان مش عايز أكل.."

دخلت أوضتى عشان أغير هدومى..وبعدين خرجت أقعد معاها
شوية..

"وأيه أخبار شيون؟!!كويس دلوقتى؟؟"

ندى:"اممم..خرج النهاردة من المستشفى.."

وبعدين فضلنا ساكتين لفترة..

***********************************

بعد ما خرجت من البيت أتصلت بكيوهيون..مكنتش عايزة أقعد
لوحدى,ومجاش فى بالى أى حد غيره...

وبعد نص ساعة أتقابلنا فى جنينة قريبة من الجامعة...

كيوهيون:"وأخيرا ريم هانم فضيت وقدرنا نشوفها!!"

وفى اللحظة ديه أترميت فى حضنه وبدأت أعيط بصوت عالى...

"كيوناااااااااااا.."

ضمنى ليه وحط أيده على راسى بقلق واضح..

كيوهيون:"أيه اللى حصل؟؟؟بتعيطى ليه؟!!"

متحركتش خطوة من مكانى..فضلت حضناه وأنا بعيط,وهو بدأ
يزعق فيا...

كيوهيون:"بتعيطى ليه؟!!فى حاجة وجعاكى؟؟ريم ردى عليا.."

رديت بصوت متقطع بسبب عياطى:"أنا غلطت...أنا بغلط كتير,أنا
مكنش قصدى أعاملها بالطريقة ديه ولا أجرحها بكلامى.."

مسكنى من كتفى وبعدنى عنه عشان يشوف ملامحى...

كيوهيون:"تقصدى مين؟؟؟ندى؟!!"

حركت راسى إنى موافقة ودموعى لسة بتنزل على خدى...

أتنهد براحة وأخدنى فى حضنه تانى وقعد يطبطب عليا...

كيوهيون:"أنتى طفلة بجد...خلاص متعيطيش,أكيد كل حاجة
هتتصلح.."

كنت حاسة بالدفء فى حضنه..كان فى حاجة مخليناى مش عايزة
أتحرك من مكانى..كنت عايزة أفضل كدة لوقت أطول...

وبعد ما هديت وبطلت عياط..بعدت عنه,وقعدنا جنب بعض على
الأرض...

كيوهيون:"أحكيلى بقا أيه اللى حصل؟!!"

بدأت أحكيله كل حاجة...حكتله عن خناقتى مع ندى,وعن اللى
عملته عشان أخفف عن ندى شوية....

كيوهيون:"أكيد هتسامحك..أختك بتحبك أوى,وبالنسبة للشغل فأعتقد
إنك لازم تسمعى كلامها.."

رديت بسرعة:"بس.."

كيوهيون:"ندى أتعودت على الشغل وعارفة بيمشى أزى..وبعدين
أنتى مفكرتيش إنك كدة ممكن تكونى بتضغطى عليها زيادة؟!!إنتى
متعرفيش الشغل بيمشى أزاى زيها.."

"عندك حق.."

كيوهيون:"ودلوقتى أضحكى وروقى وأرجعى ريم القديمة المرحة
اللى كانت بتحب تلعب على طول,وملهاش فى كلام الكبار ده.."

مقدرتش أمسك نفسى من الضحك على كلامه....

وبعد دقايق قومنا وروحنا مع بعض على مطعم حلو واتغدينا سوا..

كان يوم ممتع..كنت مبسوطة أوى,كيوهيون عرف يخرجنى من
اللى كنت فيه..كان بيخلينى أضحك وأهزر ومفكرش فى أى حاجة
تانية من غير ما أخد بالى...

كيوهيون:"يلا مش هتروحى بقا؟!!الوقت أتأخر وأكيد أختك قلقانة
عليكى.."

"أراسوو...خلينا نمشى.."

وصلنا قريب من البيت..وقبل ما نفترق كيوهيون مسك أيدى...

كيوهيون:"خدى بالك من نفسك.."

"حاضر..وأنت كمان.."

وسبته وكملت طريقى للبيت..

فتحت الباب بالراحة وشوفت ندى قاعدة على الكنبة مع
دونجهى..وأول ما شافونى ندى قامت وقفت و دونجهى سابنا
ودخل أوضته...

دخلت بخطوات بطيئة وأنا بصة فى الأرض وبلعب فى صوابعى
لغاية ما وقفت قدامها..

"أسفة...أنا بجد مكنش قصدى أقول الكلام ده.."

ندى:"غبية.."

وسابتنى ودخلت أوضتها..وبسرعة دخلت وراها وقفلت الباب..

كانت نايمة على السرير وحاطة المخدة على راسها...

نمت جنبها وحضنتها من ضهرها...

"خلاص بقا..سمحينى,مش هعمل كدة تانى..وكمان لو عايزانى
أسيب الشغل هسيبه وههتم بدراستى زى ما أنتى عايزة...ها؟!!"

مردتش عليا وحسيت بيها بتعيط وبتحاول تكتم صوت عياطها...

قومت من مكان وقعدت جنبها...

"ندى..أنتى بتعيطى؟!!عشان خطرى متعيطيش بقا,أنا كدة هعيط
معاكى.."

قعدت أهز فيها وأحاول أشيل المخدة من على راسها بس لم أفلح..

وفى الوقت ده جتلى فكرة تانية أحسن...قومت من على السرير
وأخدت موبايلها من جنبها وقعدت أقلب فى الأرقام...

"أراسووو...بدام مش عايزة تقومى ولا تسامحينى,أنا هكلم شيون
أوبا وأخليه يتصرف معاكى..."

وبالفعل أتصلت بشيون وقبل ما يرد كانت ندى نطت من مكانها
وبتحاول تاخد الموبايل منى,بس إنا مسبتهوش إلا لما سمعت
صوت شيون...

شيون:"حبيبتى..وحشتينى.."

رديت بسرعة:"أنا مش حبيبتك أوبا...أنا أختها.."

شيون:"ريم؟!!"

ندى:"هاااااااتى الموبايل دااااااااااااا.."

وبسرعة ندى خدت الموبايل منى وكانت هتقتلنى على عملتى..

بس كل اللى أنا عملته إنى ضحكت وخرجتلها لسانى عشان أغيظها

كانت لسة ماسكة الموبايل ومردتش على شيون فشاورتلها عشان
ترد عليه...

***********************************

كنت عايزة أقتلها على عملتها الهباب ديه..بس هعمل أيه؟!!هى ريم
كدة وهتفضل طول عمرها كدة...

"أوبا.."

شيون:"ندى؟؟مبترديش ليه؟!!قلقتينى"

"متقلقش مفيش حاجة..بس ريم كانت بتهزر هزار رخم,أنت
عارفها.."

شيون:"اممم...طمنينى عليكى,أنتى كويسة؟!!"

"أه...وأنت عامل أيه؟!!"

شيون:"بقيت كويس بعد ما سمعت صوتك...وحشتينى أوى.."

"أنا كنت لسة معاك الصبح.."

وطول ما كنت بتكلم مع شيون كانت ريم لسة قاعدة فى الاوضة
وبصالى وبعد ثوانى خرجت من الأوضة وقفلت الباب عليا...

شيون:"أعمل أيه بقا إذا كنتى بتوحشينى أول ما تسبينى؟؟هشوفك
أمتى؟!!"

رديت:"لما ترجع البيت J"

شيون:"أيه؟؟؟هو أنا كمان مش وحشك؟!!"

"أكيد بتوحشنى,بس.."

شيون:"خلاص..بكرة تعالى شوفينى.."

حسيت بتوتر من كلامه بالطريقة ديه..مينفعش أروح هناك بسبب
مامته...

شيون:"أنتى مش عايزة تيجى عشان ماما صح؟؟"

رديت بسرعة:"لأ..لأ مش كدة.."

شيون:"خلاص..أنا قولت اللى عندي ومش عايز أسمع
إعتراض,بكرة تعالى البيت"

كنت حاسة بالضغط والتوتر..بس حاولت أخفيهم عنه...

وبعد شوية قفلنا مع بعض على إتفاق إننا هنتقابل بكرة..

مش عارفة ليه عمل كدة وإصراره إنى لازم أروحله بكرة..هو
عارف المشاكل اللى بينى وبين مامته ومع ذلك بيعمل كدة....

خرجت من أوضتى وشوفت ريم واقفة قدام التلاجة فى المطبخ
وبتدور على حاجة تاكلها..بصتلى أول ما لاحظت إنى خرجت..

ريم:"خلصتى تليفونك؟؟تعالى بقا شوفيلى حاجة أكلها.."

مكنتش عارفة أتصرف ازاى مع الطفلة ديه..مشكلتى إنى مش
بعرف أزعل منها..

**************************************

بعد ما قفلت معاها التليفون قعدت أفكر وبعدين نزلت عشان أقعد
مع ماما....

السيدة تشوى:"شيون..أيه اللى نزلك؟!!خليك مستريح فوق.."

رديت:"تعبت من النوم فى السرير..وكان فى حاجة عايز أقولهالك"

السيدة تشوى:"خير؟!!"

"ندى هتيجى بكرة عشان تشوفنى.."

اتغيرت ملامحها كليا وبدأت تتكلم بعصبية...

السيدة تشوى:"البنت ديه مش هتجيبها لبر..قد أيه بجحة ومعندهاش
دم..."

اتعصبت جدا من كلامها وصوتى على وانا بتكلم...

"أومااا...قولتلك قبل كدة متتكلميش عنها بالطريقة ديه,وبعدين أنا
اللى قولتلها وأصريت عليها إنها تيجى.."

السيدة تشوى:"أنت بتتحدانى شيون؟؟"

"أنا مش بتحداكى..بس ندى تبقى حبيبتى ولازم تتقبلى الموضوع
ده,وكمان أنتى اللى أصريتى إنى أجى من المستشفى على هنا.."

السيدة تشوى:"اراسووو شيون..أما نشوف أخرتها,متأكدة إنك هتندم
على كل اللى بتعمله ده.."

ابتسمت بثقة وقربت من ماما وبوست راسها وبعدين طلعت على
أوضتى..كنت عارف إن ندى متوترة ومترددة إنها تيجى عشان
ماما,لكن أنا مش هخليها تيجى وماما تعاملها بالطريقة ديه وهى
هنا..وعشان كدة كان لازم أكلم ماما...

كنت عايز الساعات تعدى بسرعة عشان يجى بكرة وأشوفها...

وفى الصباح التالى...

صحيت بدرى وفطرت وبعدين قعدت أستناها لغاية ما تيجى...

وعلى الساعة 2 باب أوضتى خبط..عدلت نفسى على السرير
بسرعة,وبعدين شوفتها بتبص عليا من ورا الباب...

ندى:"أدخل؟؟؟"

"أنتى مستنية إذن؟؟تعالى.."

دخلت وقفلت الباب..وكانت هتقعد على الكرسى,بس أنا مسكت
أيدها وقعدتها جنبى على السرير...

"أخيرا جيتى؟!!أتأخرتى ليه؟؟"

ندى:"يادوب خلصت محضراتى وجيت..حتى مرحتش الشركة
النهاردة..وبعد كدة متنشفش راسك بالطريقة ديه,أنا مش هاجى هنا
تانى..أراسوو؟؟"

"ليه؟؟؟فى حد ضايقك؟!!"

ندى:"لأ...محدش ضايقنى,حتى مامتك متكلمتش معايا أصلا..بس
مينفعش أجى بيت ماماتك وهى مش موافقة,حتى لو مقلتش حاجة
بس أنا عارفة إن ليك دخل فى ده.."

مكنتش عايز أضغط عليها أكتر من كدة:"طيب..زى ما تحبى.."

قربت منها ولمست وشها بأيدى..كنت بلعب فى خصل شعرها
بصوابعى...وبعدين مسكت أيدها وخليتها تقرب منى كتر لغاية ما
أخدتها فى حضنى...

"تعرفى إنك بتوحشينى وأنتى معايا؟!!عايزك تفضلى كدة على
طول.."

كانت نايمة على صدرى بهدوء..حتى إنها معترضتش على أى
حاجة عملتها,وده خلانى عايز أكتر...

بس فى الوقت ده الباب خبط وندى بعدت عنى بسرعة...

"أدخل.."

الخادمة:"سيد شيون...تحب أجيبلكوا الغدا هنا,ولا هتنزلوا
تحت؟!!"

"هاتيه هنا.."

وخرجت تانى بعد ما انحنت وندى بصتلى..

ندى:"أنا مش عايزة أكل دلوقتى.."

"لو مأكلتيش أنا كمان مش هاكل.."

خبطت على راسى بأيدها وهى بتمثل إنها متعصبة...

ندى:"بطل بقا دماغك الناشفة ديه...على فكرة أنا مبحبش الطريقة
ديه,أنا بسمع كلامك بس عشان أنت عيان دلوقتى.."

بصتلها بتحدى:"يعنى بعد كدة مش هتسمعى كلامى؟!!"

ندى:"لو عايزنى اعمل حاجة إنا مش عايزاها مش هسمع كلامك"

"طيب..هنشوف كلام مين اللى هيمشى.."

وبعد دقايق جابولنا الغدا وقعدنا ناكل مع بعض..كنت بأكلها بأيدى
غصب عنها,ومع إنها كانت بتضايق الا انى كنت مستمتع
بمضايقتها بالطريقة ديه...

"أنتى لازم تبهدلى نفسك كدة وأنتى بتاكلى؟؟؟"

ندى:"أبهدل نفسى أزى؟؟"

"لحوستى وشك...قربى هنا"

حطيت أيدى على شفايفها ولمستهم ببطء..فى الحقيقة مكنش فى أى
حاجة على وشها,بس أنا كنت عايز حاجة تانية...

كانت بتبص فى عينى بصدمة..كانت نظراتها ديه بتثيرنى أكتر
وبتجذبنى ليها أكتر واكتر...

عينى مفرقتش شفايفها..وبدأت أقرب منها ببطء لغاية ما شفايفنا
اتلامست,غمضت عنيها واستسلمت بين أيدى,حاوطت خصرها
بأيدى وضمتها ليا أكتر..حسيت بأناملها بتلمس وشى بأنوثة وإثارة
بتخلينى مش عايز أبعدها عنى...

كنا بنتبادل القبل بجنون..ولأول مرة أحس بجرأتها بالطريقة ديه...

وبعد ثوانى بعدت عنى وأيدها لسة على وشى,كانت لسة مغمضة
عنيها وبتتنفس بصوت عالى...

طبعت قبلة صغيرة على جبهتها....

"سارانيييه.."

ندى:"نا دو..سارانيه.."

**************************************

خلصت التدريب بتاعى على الساعة 8 بالليل...وقبل ما أمشى
شوفت دونجهى مستنينى...

أنا مش فاهمة هو بيعمل كدة ليه؟؟كل يوم بيستنانى ونروح مع
بعض..بيحاول يعلقنى بيه....

دونجهى:"ديما..خلصتى؟؟؟"

"اممم...وأنت؟؟؟"

دونجهى:"اهااا...خلينا نروح نسهر مع بعض,أيه رأيك؟؟"

"بس أنا..."

دونجهى:"مش هقبل أعذار,يلا عشان نغير جو.."

روحت عشان أغير هدومى وبعدين رجعت وخرجنا مع بعض...

وصلنا عند night club..كان مليان دوشة وناس...

دخلنا وطلبنا حاجة نشربها...

وبدأت أشرب كاس ورا كاس,وحسيت إنى بدأت أسكر...

دونجهى:"ديما...كفاية,أنتى زودتى اوى.."

كنت حاسة إنى أكتفيت..أكتفيت من معاملته ليا بالطريقة
ديه,إهتمامه بيا..خوفه عليا,كل ده اكتفيت وزهقت منه وبدأت أتكلم
وانا مش حاسة....

"كفاية دونجهى...كفاية,ليه بتهتم بيا بالطريقة ديه؟؟؟ليه دايما
بتحسسنى إنى حاجة مهمة بالنسبالك؟؟ليه مصر تعلقنى بيك؟!!أنا
عايزة أنساك..سيبنى أنسى حبى ليك.."

كنت بدأت أحس بالدموع بتنزل على وشى..وشوفت علامات
الصدمة على وشه...وبعد كدة حسيت إن الأرض مش شايلانى...
...
..
.....يتبع.....

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق